Prins Enok Prins Sessan

Posted May 1, 2010

“Prins Enok Prins Sessan” hade urpremiär 9.12.2007 i Helsingfors. Därefter turnerade föreställningen i hela Svenskfinland  och spelades 90 gånger för barn i åldern 3-6 år . “Prins Enok Prins Sessan” var ett samarbete mellan Blaue Frau och Folkhälsan och senare också med Svenska Teatern och teater Viirus. Samarbetet med Folkhälsan bestod bl a av ett handledningsmaterial som delades ut i daghemmen som beställt föreställnigen. Föreställningen var en del av Folkhälsans hälsofrämjande arbete.

Manuscript: Sonja Ahlfors and the working group
Director: Jonte Ramsten
Set and Costume design: Riina Ahonen
On stage: Sonja Ahlfors/Åsa Wallenius/Mia Hafrén and Joanna Wingren.

***

I föreställningen “Prins Enok Prins Sessan” sover inte prinsessan i hundra år. Hon väntar inte på att prinsen ska rädda henne. Hon har kanske inte långt lockigt hår och rosiga kinder. I den här föreställningen behöver inte prinsen vara modig och stark. Prinsessor kan bli prinsar och prinsar kan bli prinsessor. Leken går på bådas villkor. Föreställningen ”Prins Enok Prins Sessan” leker med invanda mönster och stereotypa könsroller utan att påstå sig veta sanningen om hur pojkar och flickor ska och borde vara.

***

”Prins Enok Prins Sessan” (Prince Enok Prince Sessan) premiered December 9th 2007 in Helsinki. We then did a tour in the Swedish-speaking areas of Finland and performed 90 times to children of three to six years. ”Prins Enok Prins Sessan” was done in co-operation with the Folkhälsan Public Health Institute and later also with the Svenska Teatern and the Teater Viirus. The co-operation with Folkhälsan meant, among other things, giving out educational material in day care centers were the show was performed. The performance was part of Folkhälsan’s health-promoting program.

In ”Prins Enok Prins Sessan” the princess doesn’t sleep for 100 years. She doesn’t wait for the prince to save her. She doesn’t necessarily have long wavy hair or rosy cheeks. In this story the prince doesn’t have to be brave and strong. Princesses can become princes and vice versa, depending on who is involved in the play. ”Prins Enok Prins Sessan” plays with the conventional models and stereotypic gender roles without claiming to know how boys and girls are or how they should be.